• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Livrädd inför löneutmätning

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Men ändå, jag är lite rädd, om de under eventuellt "hembesök "hittar pengar under kudden kan de ta dem.Är det inte lite att gömma tillgång från borgenärer???
Det kan det vara, ligger en möjligen i fatet i en skuldsanering men då kommer snart någon rättshaverist och påpekar att man kan bomba på med nya ansökningar.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Det kan det vara, ligger en möjligen i fatet i en skuldsanering men då kommer snart någon rättshaverist och påpekar att man kan bomba på med nya ansökningar.
Förstår ingenting, Laseman,jag vet att du är mycket kunnig men för vissa andra är det som är för dig uppenbart atomfisik
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Men ändå, jag är lite rädd, om de under eventuellt "hembesök "hittar pengar under kudden kan de ta dem.Är det inte lite att gömma tillgång från borgenärer???
Det är ju som du säger egentligen inte okej och du får själv fundera på vad ditt samvete tillåter.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 324
Mottagna reaktioner
1 823
Poäng
1 247
Men ändå, jag är lite rädd, om de under eventuellt "hembesök "hittar pengar under kudden kan de ta dem.Är det inte lite att gömma tillgång från borgenärer???
Minimal jävla risk att du ens får påhälsning, och förstås obefintlig risk att förrättningsmannen tittar i din säng.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Jag lånar tråden för en fråga om någon kan svara (Lasse).Det är så att snart måste jag släppa allt och det blir löneutmätning.,men saken är att jag är också godman (när löneutmätning startar kontaktar jag kommunen eftersom jag får inte vara det längre)åt en 85-årig och dement kvinna och hjälper henne med räkningar och annat.På mitt konto är också hennes konto (konton med dispositionrätt)och jag får använda det bara åt henne, har aldrig gjort det för egen vinning och kommer aldrig att göra det,det ju hennes pengar. Det jag är rädd för är att kronofogden ser hennes konto när de kollar mitt och tar då dessa pengar.Är det möjligt och i så fall vad ska jag göra för att skydda henne?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag lånar tråden för en fråga om någon kan svara (Lasse).Det är så att snart måste jag släppa allt och det blir löneutmätning.,men saken är att jag är också godman (när löneutmätning startar kontaktar jag kommunen eftersom jag får inte vara det längre)åt en 85-årig och dement kvinna och hjälper henne med räkningar och annat.På mitt konto är också hennes konto (konton med dispositionrätt)och jag får använda det bara åt henne, har aldrig gjort det för egen vinning och kommer aldrig att göra det,det ju hennes pengar. Det jag är rädd för är att kronofogden ser hennes konto när de kollar mitt och tar då dessa pengar.Är det möjligt och i så fall vad ska jag göra för att skydda henne?
Hon har väl ett eget konto med sitt personnummer.
Har du varit godman länge utan problem så kan du väl fortsätta.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Hon har väl ett eget konto med sitt personnummer.
Har du varit godman länge utan problem så kan du väl fortsätta.
Det får man inte om man är på kronofogden och dessutom hon kan inte ta hand om sig själv, inte heller betala räkningar. Jag har inte tlllgång till hennes konto (på ett normalt sett)eftersom hon har inte heller mobil bank ID, inte ens mobil telefon.Att jag tar hand om hennes ekonomi på detta sätt fick jag veta av överförmyndaren så antar att det är vanligt. Frågan är fortfarande-kan kronofogden tar hennes pengar?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Det får man inte om man är på kronofogden och dessutom hon kan inte ta hand om sig själv, inte heller betala räkningar. Jag har inte tlllgång till hennes konto (på ett normalt sett)eftersom hon har inte heller mobil bank ID, inte ens mobil telefon.Att jag tar hand om hennes ekonomi på detta sätt fick jag veta av överförmyndaren så antar att det är vanligt. Frågan är fortfarande-kan kronofogden tar hennes pengar?
Ingen aning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp